Followers

Monday, October 17, 2011

LAKSAM

Dah lame ben0nye plan nak wat laksam. Hubby penah request a few weeks ago, nak makan laksam yg aku wat, katenye. Tp, asik laa tertangguh². Macam-macam laa sebab nye. Salah satu nye, malas lah. Hehe! But Sabtu lepas, aku nekad nak buat. Itupun setelah 2 kali aku dikecewakan oleh laksam yg aku beli. Dah ler mahal! Yang 1st tuh, aku frust sebab kuahnye cair and takde rase. Just rase masin jek! Yang 2nd plak, kuahnye dah pekat, likat, melekat! Tp penuh ‘sampah’ plak… Tulang ikan bersepah! Camane nak makan??? Huhu...

Jadi, bagi mengubat hati yg lara, aku buat sendiri aje laa… Pueh ati kan?? Haha… Makan sampai lebam! So, jom intai resepi yg aku gune. Credit to http://fromintankitchen.blogspot.com.

LAKSAM

Laksa
3cwn tpg beras
1/2 cwn tpg gandum
4cwn air suam

Gaulkan semua bahan-bahan.
Panaskan kukusan.
Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak utk mengelak dari melekat.
Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk.
Kukus sampai masak.
Bila dah masak, keluarkan.
Biarkan sekejap sebelum digulung - supaya laksam kelihatan licin dan cantik.
Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak.
Ulang sampai habis

Kuah Laksam
Ikan -
boleh guna kembung, tamban atau tenggiri (direbus, dibuang tulang) aku guna 8 ekor ikan kembong. ;)
2 tangkai bunga kantan (Sendiri tambah. Resepi asal, takdok!)
Seikat daun kesum (Boleh gak nak include dalam list ulam but aku tak cincang wat ulam coz aku suke yg dah masak sekali ngan kuah. So aku transfer dari list ulam masuk ke list kuah. Hehe!)
1 inc halia
3 ulas bwg putih
5 ulas bwg merah
1 sudu teh lada hitam
1 biji Santan
3-5 keping Asam keping
Sdkt garam
Sedikit gula merah atau gula pasir

kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.

Bahan Ulam
timun
kacang panjang
taugeh (aku celur dulu. Tak suke mentah! Uhuhuhu...)

Kesemua bahan di atas di hiris halus.

Bahan Cili
cili merah
belacan
garam
limau nipis atau limau kasturi
cili merah tumbuk dgn belacan, tambah garam sikit dan perahkan limau.

So kengkawan, selamat mencuba pada yg nak try. For me, sebab hubby kate sedap, of coz laa aku pon kene kate sedap kan. Mane boleh lawan cakap suami kheennnnn??? Wakakakakakaaaa......

Daaaaaaaaaa!

0 Korang Kate...: