Followers

Thursday, June 4, 2009

Guwe Ke'CAPEK'an!!

Lepas jek Zayyad kebah demam last week, atuk Zayyad plak tak sehat. 2 minggu yg lepas menjadi minggu ANNUAL LEAVE buat aku. Last 2 weeks aje, aku dah abiskan 5 ari AL aku. Huwaaaa! Mane tak nye, Zayyad start demam n muntah2 ari Kamis (14/05/2009), petang lepas aku balik keje. Malam tuh jugak aku bwk pi klinik. Ari Jumaat (15/05/2009) tuh, tak kebah lagi even dah makan ubat. Wajib laa aku jaga dia kat umah, tak leh nak anta pi skul sebab takut demam nye makin teruk atau berjangkit kat kekangkawan dia yg lain. Mujur laa esok lusa tuh weekend and Zayyad pun dah sehat semula menjelang weekend tuh.
So, ari Isnin (18/05/2009) tuh aku anto Zayyad cam biase pi skul coz aku ade training kat MidValley. Ari Selasa pun sama. So, 2 ari laa aku takde kat opis. But, petang Selasa tuh jugak laa aku notice yg batuk Zayyad makin teruk dan berkahak. Malam tuh, discuss ngan Hubby mintak dia masuk lewat sket Rabu tuh n plan nak bwk Zayyad pi klinik utk check batuk dia tuh. At last, bermula dari ari Rabu tuh laa, membawak ler sampai ke ari Ahad, Zayyad demam teruk! (sila refer entry Monday, May 25, 2009 : Demam Teruk!). And ari isnin sampai rabu last week, aku berjaya pegi opis n keje cam biase.
Rupa² nya Zayyad demam nak pandai... Hehe! Lepas jek kebah dari demam, kemain laju lg dia bergerak. Even cuma meniarap n sekali sekala angkat badan cam nak merangkak, tapi jgn laa tinggal kan dia sesorg. Dalam mase 5 saat jek pun, dia boleh mengensot dari atas tilam ke bawah meja makan @ sofa atau dari atas bouncer ke bawah bouncer! Haha... B4 demam, dia bergerak secara berguling dan selalu nye cuma berpusing2 setempat jek. Skrg tak lagi dah. Merata dia pegi dalam ceruk umah tuh. Huhu! And setelah 2 batang gigi dia tumbuh kat bhgn bawah, aku nampak sebatang lg bakal tumbuh kat bhgn atas kiri gusi dia (Acik kate 2 batang tp mama tak pasan plak yg sebtg lg tuh... Hehe!) Cepat tul mase berlalu. Tup! Tup! Zayyad dah 7 bulan lebih dah skrg.
Elok jek Zayyad kebah demam, atuk Usop plak tak sehat. Demam n batuk teruk sampai tak kuar suara. Ekceli abah aku tuh dah lama batuk2... Dah seminggu lebih dah tp dulu tak laa seteruk tuh. Kali nih, mak uda sampai sms aku pepagi buta tanye bila nak balik n bawak abah pi hospital sebab batuk dia dah teruk sangat sampai dah 3 ari tak tido malam. Baring jek, batuk! Baring jek, batuk! Each time dia batuk plak, susah nak berenti n sampai sakit2 perut. Mau nye aku tak gelabah! Bukan laa abah takde transport nak pi sepital sendiri tp abah mmg degil. Puas dah mak uda ajak pegi, macam2 alasan dia. Mak uda kate, kalo anak2 dia balik n bawak pegi, maybe dia takleh nak tolak..
So, atas sebab tuh laa, kami terpakse jugak percepatkan rancangan kami untuk balik kg aku. Plan asal mmg nak balik tp lepas settle pindah umah. Tp, dah cenggitu keadaan nye, we have to lah... Hehe! So, Kamis aku EL n Jumaat aku apply AL. Tghari Kamis kami gerak balik, ptg sampai. Malam tuh terus kuar bwk abah pi klinik kat Triang dulu, sbb kalo nak bwk gi sepital malam2 nih leceh ler... Wat nye lama plak kang, tido kat sepital laa kitorg nampak nye. Hehe! Lgpun, abah yg tanak pi hospital malam2 gitu. Lepas jumpe doktor n amik ubat (even kami tak baper puas ati ngan cara doktor tuh rawat patient dia), kami pun gerak balik. Tuh pun lepas singgah beli brg kejap kat Pasaraya Eng Hong kat Triang tuh. Zayyad aku mmg tak bwk sebab mase aku tinggalkan dia ngan acik kat umah td, dia macam nak tido. Sebelum sampai umah, kami benti kat simpang. Abah blanje makan. Ekceli dari ari tuh lg abah nak blanje tp mase tuh kami plak tak jd balik. Huhu! Smpai umah, Zayyad dah tido. Acik, Mak Long n auntie Ieja pun dah ade kat umah mase tuh.
Esok nye, mak uda gtau yg batuk abah agak OK lepas makan ubat klinik tuh malam td. Before this, bukan abah tak pi klinik n amik ubat. Abah pegi tp tak reda gak batuk nye. Bile dgr abah dah ok sket, lega laa kami. tak laa susah ati ngat nak tinggalkan dia sbb ptg tuh kitorg nak kene balik KL dah. Malam nye tuh lori nak dtg angkat brg. Tu laa nye, kitorg tak plan nak blk kg pun lg mgu tuh coz even hubby dapat cuti dari Kamis sampai Ahad, tp dia nak packing brg. Lepas makan n semayang Jumaat, kami siap2 nak balik. Acik n Pak Chu nak ikut sekali. Nak tolong pindah, kate nye. Kami pun bwk laa. Dalam kul 3pm gerak, ikut jalan Seremban-Pilah sebab nak anta along balik dulu. Sampai umah, dah kul 8++. Mujur lori pun tak sampai lg. Ape lg! Tak sempat rehat, aku terus packing2 brg yg menimbun lg tuh. Acik tolong sekali. Pak Chu jaga Zayyad. Tak sampai 5 minit pas kitorg sampai, lori pun sampai. Terus hubby n his frens angkat brg2 yg besar n yg mane2 dah siap packing tuh bwk masuk lori. Lepas settle, hubby ikut his frens anta brg ke umah baru. Tinggal laa brg2 yg kecik2 jek tak berangkut lg. Malam tuh, semua tido kat tgh2 umah yg dah kosong tuh. Haha!
Esok nye, sambung lg angkut brg2 yg bersisa lg tuh. 2 trip van jugak laa brg kami yg still ade tinggal tuh. Ingatkan dah tak byk! Huhu... Aku drive naik kete n follow dr blkg van terus ke umah baru on the 1st trip. 2nd trip, hubby ngan kawan dia jek yg pegi amik coz aku n acik tinggal kat umah baru utk start kemas mane yg boleh. Pak Chu still dgn task dia "JAGA ZAYYAD"... Hehe! Sampai ke ari nih, rumah aku tak cukup kemas lg. Penat! Memang penat pindah randah nih. But finally, kami berjaya gak laa cari rumah teres sebab dah lame ngat dok umah flat n apartment. Nak tukar angin laa konon.. Hua! Hua! Hua! Padahal same jek. Kih Kih Kih...
Tp bes laa... Skang, tetiap petang leh bwk Zayyad jalan2 depan umah. Tak laa dia terperuk jek kat dalam umah. Hubby pun skang rajin main badminton ptg2. Wat mase skang dia main ngan Pak Chu laa sebab Pak Chu lepak ngan kitorg sempena cuti sekolah ni. So, bermula laa kehidupan kami di rumah baru.Pegi keje this week, aku CAPEK!!! Kepenatan. Sampaikan aku ngan hubby sama2 rase cam nak demam. Hehe! K laa, penat dah menaip. Dari semalam buat, baru ari nih siap n leh upload. Hihi! Before that, layan gamba yg ku tepekkan di bwh. Aksi2 Zayyad lepas demam n di rumah baru. Daaaaa....
ZayyadRAZIQ vs Kertas

2 Korang Kate...:

alizmiealya said...

>aduh..capek ye kak..mmg pn kalau pindah umah ni..makan bulan la br settle sumernye..
>happy betul zayyad ye..kemain lebar senyum..

diyana said...

sila tepek gamba umah lak yer :D