Followers

Wednesday, November 9, 2011

Gulai Perut Dengan Rebung

Huhu!! Raye korban @ AidilAdha… Kompem² ramai yg dok sembelih dan korbankan lembu kan? Aku pon tak terkecuali. Tp takde laa semua bhgn tuh ade. Ehehehee! Aku Cuma bawak balik daging dan perut panjang aje ari tuh. Tulang dah belasah wat sup kat kg lagik. Hehe! Dapat pulak rebung favourite aku, mak uda kasik. Bukan rebung masam cam biase tuh tau! Rebung ape tah nama dia tp dia mmg lain dr rebung biase tuh. Abah plak tak minat, katenye. Dia pon bagi semua rebung yg ade kat dalam peti ais kat kg tuh kekdahnye.

Dgn rase teruja, eksaited dan tak tertahan napsu makan, semalam jugak aku dok perabih seme mende tuh wat gulai! Hahaha… Hasilnye? Cam kat bawah nih laa…


GULAI PERUT PANJANG NGAN REBUNG KUNING

BAHAN-BAHAN:

Perut panjang (direbus dulu dan dipotong²)
Rebung kuning (dibelah² permukaannya)
Cili padi (ikut suke. Nak pedas, letak laa lebih!)
Kunyit hidup/serbuk
Bawang merah seulas
Santan
Serai (diketuk)
Daun kunyit (optional)
Garam secukup rasa

CARA-CARA:

1) Tumbuk cili padi, kunyit hidup dan bawang merah

2) Masukkan dalam periuk bersama santan, perut dan rebung

3) Masukkan serai yg dah diketuk td dan daun kunyit jugak

4) Perisakan garam sesedap rasa

5) Kacau sebati. Masak sehingga mendidih atau sehingga perut dan rebung empuk.

6) Sedia dihidang.

Sempoooiiii!!!! Hehe… Terbaek! Memang favourite aku nih. Cuba laa ye! ;)

2 Korang Kate...:

Pretty Ryna said...

sedap beb rebung....tak tahannya angin badan

AyyaD ArieyannA said...

Saye ok jek kak... Hehe! Takde plak hangin satu badan. :p