Followers

Monday, June 18, 2012

SEMBELIT

Sape penah kene sembelit? Huhu.. Seksa kan? Tak malu nak mengaku tp ya, aku memang ade masalah tuh. Since dari kecik lg kot. Penah sekali time bulan puase, aku tak ingat mase tuh umo aku bape. Aku dok meraung-raung dari dalam toilet sambil berpeluh-peluh sebab tak lepas nak 'membuang'! Arwah mak dah terjerit-jerit suh kuar dari dalam toilet tp aku still menggigil-gigil lagi kat dalam tuh sebab tak larat sangat rasenye. At last, abah pakse aku bukak puase dan minum air madu. Mula-mula aku degil & berkeras tak nak tp FYI abah pon mmg garang dan tegas org nye. Dipakse nye jugak dan akhirnya aku terpaksa mengalah bile dah tak tertanggung lg azabnye akibat tak dapat melepaskan hajat time tuh. Alhamdulillah, tak lame pastu aku OK.

Waktu peknen, lagi teruk penyakit sembelit aku nih. Seperti yg kite sedia maklum, org peknen memang mudah alami masalah nih. Dan utk org yg dah mmg ade masalah nih walopon before peknen, lagi laa teramat mudah nak kene time² mengandung tuh. 

Seingat aku, 2 kali peknen, dua-dua aku kene! Sampai berpeluh² dingin, jantan betina sume kuar... Badan plak sampai menggigil², kuar masuk toilet and minum air bergelen². Nak bagi najis lembut laa kononnye. Ye laa, nak teran lebih², tak berani laa plak! Silap² beranak terus nanti. Lgpon, mmg doktor tak bg pon teran beria² utk elak perkara² macam tuh laa... Mmg amik mase laa utk melepaskannye. Dan penah sampai tahap kene 'korek', baru lepas (sila jgn imagine occay!). Tp Alhamdulillah, setakat nih aku berjaya. Haha!

Paling seksa waktu dalam pantang anak first. Mase tuh bersalin normal. Sangat ngeri occay utk meneran lebih² dalam seminggu terawal tuh! Waktu tuh pantang kat umah abah dan dijaga oleh mak uda. Aku punye seksa time tuh sampai aku tak pedulik kat anak dah! Sakit macam²... Perut sakit, luke sakit, montot pon sakit... Belake nak sakit. Hati pon sakit sebab tak lepas nak membuang. Haha! At last, abah carikan aku ubat lawas kat klinik. Hah! Amik ko... Dah asik kuar masuk toilet aje plak keje aku. Ekekekekekkeee!

Kite yg dewasa nih mungkin dah pandai nak figure out cara utk elak dan melepaskan azab time kene sembelit tuh kan... But for kids and baby? Sangat kesian kan... Ini laa cite sebenarnye yg aku nak sampaikan.

Both my kids, si abg dan si adik, pon ade problem camni. Menurun dari mama, kate ayahnye. Ekekekekekee! Si abg tuh, mebi laa sebab dulu dia asik bertukar² susu jek. Pakai susu mahal, sembelit aje kojenye. Penah dia meraung kul 1am sambil meneran dan tak lepas nak poo-poo. Macam-macam cara aku ngan hubby cuba utk tolong dia. At last, aku bogelkan dia dan paksa dia mencangkung kat tandas. Mula-mula dia tanak tp aku paksa jugak. Alhamdulillah cara tuh berjaya, but not all the time. Sometimes aku paksa dia minum madu cam yg abah penah buat kat aku. Tp kalo time² dah sakit perut camtuh, mane lalu nak makan-minum kan? Tambah plak budak kecik. Kalo org dewasa leh laa pakse².

But ape yg selalu aku buat, aku selalu akan bantu tenangkan anak² aku time diorg kene sembelit camtuh. Bukakkan suar baju, usap-usap belakang dan perut diorg sambil peluk-peluk dan wat bunyik "e-eekk" tuh. Hehe! Most of the time agak berkesan laa cara nih. :)

Tp utk kes² yg 'agak kritikal' di mana aku dapati dorg dah sampai tahap menggigil² meneran dan meraung tak henti², aku terpaksa gunakan kaedah mudah dan pantas iaitu menggunakan ubat pam montot (air) tuh. They called it Atomic Enema.


Setakat nih, aku penah gunakan sekali utk Zayyad dan 2 kali utk Addad. Yg Zayyad tuh, doktor yg buatkan kat Klinik Mediviron KJ mase umo dia bape bulan tah time tuh. Tu pon lepas dia meraung selama 2 malam dan meneran tp tak lepas². Almost 5 days dia tak poo-poo time tuh! Si Addad plak, 1st time kene pon kat KK Serendah but aku sendiri yg buatkan. Sampai berdarah² montotnye time meneran tuh. Mujur aku dah terbiase ngan keadaan camtuh tp Kak Ida pengasuh dia plak yg menangis bile dia tgk Addad yg meraung² kesakitan. Huhu! Nampak cam aku hati kering kan but aku dah penah lalui keadaan Addad yg lebih teruk dari tuh. That's why aku cuba kuatkan hati. Kalo idak, camane aku nak bg Addad sembuh kan? :) And 2nd time Addad kene sembelit teruk ialah pd Sabtu lepas. Dia dah meneran since a day before but menurut Kak Ida, dia ade poo-poo ari Jumaat tuh tp mebi sikit laa kot. Coz dia nampak seksa sangat nak meneran ari Sabtu tuh. A few times sampai merah-merah muke, menggigil² dan meraung² but bile check kat pampers, takde ape pon yg kuar. At last bile aku tgk keadaan dia cam dah teruk sangat sampai tak benti² menangis, aku amik jugak keputusan utk 'bantu' dia dgn menggunakan mende di atas tuh. Aku mmg stand-by mende alah tuh kat umah utk kes² camni lah... Memang tak sampai 30 saat, terus settle! Tp sian laa kat dia pedih montot nye. Mase aku nak basuhkan tuh pon, dia still nanges² macam pedih. Huhu!

Macam yg aku penah citer, hasil dari operation masalah usus Addad time dia lahir dulu, mmg doktor dah bgtau yg dia KOMPEM akan alami masalah sembelit nih. Ape yg aku boleh buat, cuma kene galakkan dia utk makan buah-buahan dan minum air masak banyak² utk elak perkara nih berlaku. But the chances are still there! So, pandai-pandai aku laa utk bantu dia elak dari masalah sembelit tuh terlalu kerap berlaku.

Namun, aku tak galakkan sangat penggunaan mende nih. Selalunye aku guna atas saranan doktor SAHAJA. Coz mende nih ibarat 'asid' yg melembutkan dan menghancurkan najis. So, penggunaan kerap amat TIDAK digalakkan. Kalo bwk pi klinik pon, selagi tak sampai tahap "3-5 ari meneran tp tak kuaq² jugak", selagi tuh laa dorg dok kasik ubat lembut najis tuh. Lagi satu, budak² pon akan jadik 'malas' nak meneran nanti kalo each time dorg nak poo-poo, kite bantu ngan mende nih. Sebab ianya mmg memudahkan kite nak membuang! Picit aje kat dalam lobang montot, tak sampai seminit, kuar laa... Dengan mudah nye! Even aku sendiri pon penah gune mende nih but at that time, doktor yg kasik sebab aku kene pakse membuang dulu before bersalin. Hehe!

Bukan laa tak boleh gune langsung tp seelok²nye biar laa dorg lalui proses qada' hajat itu secara natural. Melainkan mmg dah teruk sangat keadaannye seperti yg aku cite kat atas, baru lah kite bantu dorg dengan kemudahan nih. Kalo tak, ape gune dorg wujudkan mende nih, ye tak?



Just my 2 cents... Thanks for reading. ;)

3 Korang Kate...:

mummyosh said...

ishh...aku time preggy mmg sembelit le..tp ms pntang lg teruk sembelit nye..sampai nangis2, guling2..tak tau nk wat camna..pakai ni ok x time pas bersalin..rege bape nana..kat farmasi de jual ke

AyyaDDaD ArieyannA said...

Ade jek jual kat farmasi... Yg nih aku beli kat guardian jek ari tuh, utk anak aku. Tak mahal pon. Bape hengget jek tah. Hehe!

Tp mase lam pantang, aku sdiri pon tak penah gune. Aku makan ubat lawas jek time kene sembelit mase pantang 1st dulu tuh.

Unknown said...

Farmasi rm2.80 mcm dlm gambar tu..